2014. március 17., hétfő

D+16 Főzőcske

Általános orosszal indult a nap, valahogy én voltam szívósoron, mindig engem kérdezett a tanárnő. De nem baj, legalább nem lankadt a figyelmem. Csak 9-en vagyunk a csoportban, ezért gyakran sorra is kerülök a feladatmegoldásoknál.
A rövid szünetben már azt a szendvicset ettem, amit a koliban készítettem reggel. Finom volt, orosz sötét kenyér, majonéz, vaj, és hazai kolbász. Kár, hogy kifelejtettem belőle a sajtot. Még nagyon reggel volt.
A hosszú szünetben megettem a második szendvicset is, és vettem a koliboltban 5 liter vizet és 2 liter gyümölcslevet. Kissé vastagon fog a tolluk, de ez az ára annak, hogy csak egy emeletet kell leküzdeni. Összesen 930 Forintot fizettem, amiből a víz 330 volt.
Órák után nekiestem a főzésnek, ami mosogatással kezdődött. Aztán szokás szerint megpároltam a csirkét, majd borssal, sóval és egy kanál förtelmesen csípős „mustárral” ízesítettem be. Szépen haladtam, főztem ki két zacskó rizst is, ami félig kemény, és sótlan lett. A csirkéhez kibontottam a Kínából származó kukoricakonzervet az új konzervnyitómmal, ami szintén kínai. Eléggé nyomorult, szokatlan formájú, de olcsó volt, és bornyitó is van rajt, ami nem utolsó szempont. A főzés unalmában egy-egy kanál kukoricát bedobtam, a végére már csak fél dobozzal maradt. Tudtam, hogy nem szabad kibontanom, mert a gyenge pillanataimban megeszem. Az utolsó 3 percben betaláltak a konyhába az arabok is, aminek nem örültem szívből. Igaz, az „ismerőseim” voltak, akikkel köszönőviszonyban vagyok, de persze nem bízom bennük ettől még. (Néha még magamban sem) Féltem is nagyon, hogy valamit beledobnak a kajámba. :) Majd kiderül. Mindenesetre pánikszerűen rákapcsoltam a hús pirítására és a főzés befejezésére, amikor az egyik elkezdte mögöttem fenni a kését az ablakpárkány csempéjén. Valahogy arra asszociáltam, amikor a „Szövetség az ördöggel” című filmben a négerek a machetéjüket húzkodják az aszfalton. Jó film, érdemes megnézni.
Mára ennyi elég volt a konyhából, szerda-csütörtökig maximum melegíteni megyek be, amúgy is már foglalt minden edényem. Este pedig konzervet fogok enni. Amit most főztem, azt még érlelem a hűtőben, jó lesz majd holnap és holnapután enni belőle. Addig is elérhető árú tintahal és kagylókonzervvel múlatom az időt. Egyébként talán ez lett az eddigi legjobb főztöm. Igazán ízletes, nem túl sós, nem égett, és a zöldségek is félig ropogósak. Próbálom nem elfelejteni a receptet, hogy majd otthon is megcsinálhassam.
Következőként csirkemájat fogok főzni. Az sem túl bonyolult. Majd szerdán bevásárolok hozzá. Engem érdekel a főzés, és rá is vagyok utalva. Nem ennék zacskós cuccokat, pedig sokan azt tolják itt. De azért van ellenpélda, aki egy pörköltet is megfőzött. Semmilyen szakácskönyvem nincs, és az interneten sem nézegetem a recepteket. Mindent próbálok magamtól kitalálni. Az egész az ember fantáziáján múlik. A híres szakácsok sem úgy jutottak el egy új ételhez, hogy ollózgattak a szakácskönyvekből, hanem a meglévő alapok mellé hozzátették a saját elképzeléseiket. Ha kevés alappal ugyan, de elképzelésekkel én is rendelkezem. És mindig könnyebb azokat követni, mint egy előírt mintát.
Először a sózást is elszabtam, azóta óvatos vagyok vele. Jobb is talán, hogy nem a recepteket bújom. A nyáron két alkalommal már főztem otthon, de akkor sem receptből, hanem a saját ötleteim szerint. Hát itt is igyekszem megoldani, és kigondolni a mennyiségeket, az időtartamot, a lehetőségeket.
Ami az időjárást illeti, reggel óta szállingózik a hó, de nincs nagy mennyiség, az utcák is tisztának tűnnek. Épp, hogy csak befedi a nem járt részeket.

D+15 Buran

Ezúttal nem az űrsiklóról van szó, hanem a szó jelentéséről: hóvihar. Reggel kinézve az ablakon fújta a szél a havat, és estére 2-3 centiméter hó lepte az utcákat. Egész nap idebent voltam, mert előkészítettem a másnapi főznivalót, és tanulni is kellett, legalábbis készülni az órákra. Hétfőn általános orosz van, és sok a házi. Már tegnap is érezhető volt az időjárás-változás, nagyon bolond szél fújt. Mostanában (szerdáig) nem megyek az Asanba, maximum a saurmásig, mert ott van pirozski is, ha valami friss kajára vágyom, és ki szeretnék menni az épületből. Most inkább haladni szeretnék az anyaggal. Minden elő van készítve a főzéshez. Igazából ma akartam nekiugrani a mustáros csirkének, de több okból megakadt a folyamat: nem olvadt ki a csirke, a mustár (bár az van ráírva) inkább rohadt csípős torma, nincs elég ivóvizem (a kolibolt zárva volt), sem gyümölcslevem a szakácsnak, és a konyha tele volt arabbal, amikor menni akartam. Úgyhogy inkább csak sárgarépát pucoltam, vagdostam, hagymát aprítottam, és imádkoztam a csirkéhez, hogy holnap délutánra olvadjon ki, és ne romoljon meg (3-4 napos szegényke). Ezek önmagukban is mutatványok ilyen körülmények között. Közben még egy süldőcsótányt is a pokolra küldtem a lefolyón keresztül. Van pár darab krumplim, amit az egyszerűség kedvéért inkább a héjában fogok megfőzni valamikor. Még van 5 zacskó rizsem. Mire elfogy biztos megunom, jó lesz majd valamikor tésztát is venni. Megkóstoltam a sajtot, kb. trappista íze van, ami jó. Felszeleteltem, és betettem a fagyasztóba otthoni szokás szerint. Nekem ne penészesedjen be. A csirkéhez, ami nem biztos, hogy mustáros lesz vegyes zöldség köretet szeretnék csinálni, ezért vettem kukoricakonzervet is.
Ezekről az arabokról még annyit érdemes tudni, hogy gyakran énekelnek ilyen tipikus – utoljára a „Sólyom végveszélyben” című filmben hallott - Allah énekeket, amitől borsódzik a hátam.

D+14 Tervek

Szombat lévén valamilyen program után néztem Vikivel. Először egy belvárosi kört terveztünk, útba ejtve a Nagyszínházat, azonban az utolsó órákban kiderült, hogy megint egy 50.000-es demonstráció van a városban, ezért tulajdonképpen lezárták a belvárost. Inkább mást terveztünk. Még az előző napok során említettem meg neki, hogy meglátogathatnánk a Hodinkai repülőteret, ami Moszkva legrégebbi repülőtere volt, mára már rég bezárt, a területét körbeépülték teljesen. Az egykori repülőtér területe a Dinamó Moszkva focistadion közelében van, a Dinamo metróállomásról is elérhető. El is indultunk, de ez nem a legjobb környék, már elég sok errefelé a szemét, és Viki is bevallotta, hogy egyedül itt nem mászkálna még nappal sem. Úton a repülőtér felé láttunk néhány régebbi épületet, nagy terminált, irányítótorony félét. De sajnos odaérve a reptér területére már csak egy baromi nagy építkezés fogadott. Mindenhonnan daruk nőnek ki, konténerek, homokkupacok, teherautók egymás hegyén-hátán. Új metróállomás épül itt, és még néhány más épület is. Repülőgépeknek nyoma sincs, csak a régi gurulóutak, pályák betonelemei látszanak. A Google műholdképén még látszanak a kiállított repülők hosszú sorai, de sajnos időközben eltüntették őket.
Ezt követően gondolkoztunk, hogy hova mehetnénk még. Felvetettem valami közlekedéses, hadsereges múzeum ötletét, de sajnos az egy órán belül bezárt, esélytelen odaérni. Így maradt az, hogy megmutatja az érdekes, repüléshez kötődő helyeket azon a környéken, ahol lakik. Így jutottunk el először ehhez a templomhoz, majd a Bauman Műszaki Egyetemhez.


Onnét megint egy szép, és mintegy 600 éves templomot ejtettünk útba, ami régen még nem volt Moszkva része, mert a város csak később érte el a falait.


Következőként a Tupolev tervezőirodához sétáltunk el, amelynek földszintjén egy Subway gyorsétteremben ültünk le egy órára. Mutatott képeslapokat, amelyeket édesanyja hozott Magyarországról a 80-as években. Kilépve az épületből meg is láttam Andrej Nyikolaevics Tupolev emléktábláját, aminek örültem is, hiszen a kedvenc repülőm névadója, a Tupolev Tervezőiroda szülőatyja az illető.


"1918 és 1972 között itt dolgozott repülőgép főkonstruktőrként Andrej Nyikolajevics Tupolev akadémikus, a szocialista munka háromszoros hőse"
A Tupolev tervezőiroda épülete
Ebben az épületben születtek, és születnek meg a legújabb Tupolev repülőgépek tervei. A tervezőirodától néhány lépésre található egy nagy park tavakkal, sétányokkal. Ennek létesítése 1699-ben történt, és máig egy kedvelt időtöltési hely, zöld folt a városban.

A Lefortovszkij-park bejárata
Átvágtunk rajta, és nemsokára a „Repülőgépmotor” utcában gyalogoltunk, ahol repülőgéphajtóműveket gyártő üzem működik. Az elején Vlagyimir Jakovlevics Klimov szobra áll, aki nagyon híres hajtóműkonstruktőr volt, a neve alatt futó hajtóművek a mai napig szolgálnak a Mig-29, Mig-35, Mi-8/17, Ka-26, és egyéb légijármű típusokban.


Hajtóműgyár egy bejárata
Elsétáltunk az üzem hosszú csarnokai mellett, majd megmutatta, hogyan kell feltölteni az orosz SIM kártyámat, utána azt is megmutatta, hogyan lehet olcsón utazni a villamoson, ha ketten megyünk. :)
A metróig elkísért, majd az Asan-t közbeiktatva este 9-re értem haza. Bár nem indult valami fényesen, jól sikerült nap volt ez is. Legközelebb remélhetőleg az eredeti tervek szerint alakulnak a dolgok.